En skremmende korpstur til Gåsøya i 1920

En skremmende opplevelse for guttekorpset

Sommeren 1920 hadde korpset en nifs opplevelse. De hadde vært på Gåsøya for å besøke ingeniør Ulstrup, hvor korpset hadde spilt og hygget seg hele dagen. På hjemveien, i skumringen ved 20-tiden, dro de tilbake til verket i ekspeditør Reiersens motorbåt med en snekke på slep på den ene siden, og en jolle på slep på den andre siden. Man ante fred og ingen fare da det plutselig skjedde en alvorlig ulykke.

Da de i tusmørket nærmet seg Lille Ostøsund ble de opmerksom paa to motorskøiter som med ganske stor fart kom side om side fra Slæpenden ut til Lille Ostøsund. Reiersen slog av motoren, guttene blaaste i sine horn og skrek alt hva de orket for at varsle dem, som var ombord paa motorskøitene, en forgjæves. Fartøierne fortsatte med fuld fart gjennom det trange sund. Ved en rask og kraftig manøvre fra Reiersen lykkedes det at lægge kursen noget over til venstre mot Ostøen idet samme motorskøiterne svinget indover mot byen, slik at sammen støtet kom paa skraa. Derved gik det kun utover den ene baat – snekken – istedetfor alle tre som ellers vilde være viet den visse undergang.
Snekken hvori sat 14 gutter og to voksne ble i et øieblik trukket inunder skøiten, fyldt med vand og væltet rundt. Et par av guttene fikk hoppet over i motorbaaten, de andre fulgte med i vandet. Motorskoitene stoppet og hjalp til med redningsarbeidet. To unge damer som straks kom til i en baat var ogsaa riktig flinke. De hjalp op flere av guttene som laa i vandet og kavet for livet.
Hadde ikke saa mange vært svømmedygtige vilde det set rent ilde ut. Da man hadde faat op alle som var at se, gjaldt det i en fart at komme iland paa Grimsøen for at holde mandtal – og heldigvis der manglet ingen. Men guttene mistet 10 av sine fine instrumenter og endel notestoler.

Asker og Bærums Budstikke, sommer 1920
Guttekorpset på turen til Gåsøen sommeren 1920

Les mer om korpset i etterkrigstiden