65-årsjubileum i 1983
Lørdag var det 200 mennesker tilstede på Høvik Verk Skoldekorps jubileumskonsert i skolens gymnastikksal. Korpset ble stiftet i 1918 og feiret altså 64 årsjubileum, noe som også ble markert tidligere i år med et jubileumsstevne på Sangens og Musikkens Dag. Konserten lørdag ble etterfulgt av jubileusmiddag med rundt 100 gjester i Saga Petroleums Hus på Høvik. Det var også dirigentskifte under jubileusfeiringen.
Dirigent Ole Arnt Westberg, som har gjort en utrettelig innsats for Høvik Verk Skolekorps gjennom fem år, la det taktstokken og ble etterfulgt av Tore H. Jacobsen, som også er dirigent for Lommedalen Musikkorps. Høvik Verk Skolekorps teller med og A og B-aspiranter 58 medlemmer. Formann for korpset er Henning Knutsen, mens Karen Berman er korpsleder i jubileusåret.
Konserten på Høvik Verk skole var delt opp i fire avdelinger, den første under dirigent Ole Arnt Westberg, som i pausen overlot taktstokken til Tore H. Jacobsen. Korpsets nye dirigent innledet med å dirigere «Suite från Drottningholm Teater» i eget arrangement. I tredje avdeling spilte aspirantkorpset småstykker og viste hva de kunne.
Etter velblåst konsert var det middag senere på kvelden. Her ble Ole Arnt Westberg hjertelig takket for innsatsen. To fra korpset, Cecilie Geelmuyden og Per Arne Tandberg holdt taler for avtroppende dirigent og overrakte ham en gave, et vakkert speil i innrammet messing. «-Hver gang du ser i speilet, så husk på oss, sa de to, på vegne av alle i Høvik Verk Skoles Musikkorps.
Korpsets nye dirigent ble ønsket velkommen. Tore H. Jacobsen har ofte hatt med korpset å gjøre, både som gjestedirigent og instruktør. Han har tidliger dirigert Høvik og Blommenholm skolekorps og har også vært dirigent for Jar Skoles Musikkorps. Nå vil han bli å finne på Høvik, hvor tilgangen på aspiranter fortsatt er meget god og hvor korpsånden lever i beste velgående, både blant de spillende medlemmer og i foreldreforeningen som står bak.
Fra Asker og Bærums budstikke

Ikke nok med dette, Høvik Verk skolekorps ga ut en ekte kassett i jubileumsåret 1983. Den holdt fantastisk kvalitet, hevder noen av de medvirkende. Vi kan dessverre ikke få verifisert denne påstanden da redaksjonen av denne historiefortellingen ikke har tilgang på kassettspiller.

Tur til Bournemouth i 1987

Nye uniformer på 80-tallet
Da korpset måtte fornye uniformene omkring 1982/83, fant vi gamle uniformer på loftet på gamleskolen. Skjortene ble kopiert med matroskrager, sydd på fabrikken Rosenvinge. Dette inspirert av de første uniformene til Høvik Verk som hadde hvite bukser og hvite overdeler med matroskrage (se bilder lenger opp på siden). Luene var også inspirert etter de gamle vi fant den gangen. Vi ser korpset med matroskrager basert på bildet fra Bournemouth og på bildene fra 90-tallet og 2003.

