Høvik Verk skoles guttemusikkorps spiller her på 17. mai i frigjøringsåret 1945. Det er uklart hvor mye de hadde rukket å øve til denne dagen, men vi er sikre på at de skapte stemningen og gjorde lykke.


Opplevelser med korpset
Å sykle bak når de marsjerte ned til Siggen,var herlig og jeg lurte alltid på hvilken instrument jeg skulle velge når jeg en gang skulle begynne. Men det ble aldri noe av det
Tron Nilsen
Ja, for en herlig vårfølelse det var å sykle bak «Musikken» når de var ute og øvde til 17. mai på veiene rundt Verket og Høvik
Christian SMITT
«Mener å huske at jeg, og flere fra klassen, begynte i korpset samme år som jenter fikk adgang (1955). Jeg spilte Ess-kornett. Da jeg begynte fikk vi hvit matrosuniform, men etterhvert byttet vi til de mørkeblå.
Thorvald Isdahl
Svein Ola Johnsen var med i Høvik Verk Guttekorps fra 1949 til høsten 1956 og spilte althorn og b-kornett. Den første uniformen jeg fikk i 1949 var hvit. Den var ikke spesielt populær hos » Muttern» når jeg kom hjem med diverse støvlag opp til knærne.
Deretter hadde han et kort opphold i ungdomskorpset hvor han spilte skarptromme. Det var en fin tid, forteller Svein. Både jeg og broren min Terje var med. Vi var med på mye moro og hadde noen fine turer i inn- og utland. Vi var blant annet på tur til København med M/S Kronprins Olav og bodde på et herberge i Nørre Voldsgade. En annen ting jeg husker godt, var da vi var på landsstevnet på Gjøvik. Vi bodde på en skole i Raufoss og det var nærmere 5 000 musikanter. Jeg husker det var lange matkøer og det var en prøvelse for en 12 år gammel gutt. «Gammel Jegermarsj» som fellesnummer med tidsforskyving var moro, men ikke direkte vakkert!Jeg husker også de søte jentene fra Haslum Skoles Jentekorps. Jentekorpset ble startet i 1952 og var kanskje på sitt aller første stevne den gangen.
Senere ble onkelen vår, Ivar Stendal dirigent for korpset forteller Svein Ola videre.




