Korpset ved frigjøringen og etterkrigstiden

Høvik Verk skoles guttemusikkorps spiller her på 17. mai i frigjøringsåret 1945. Det er uklart hvor mye de hadde rukket å øve til denne dagen, men vi er sikre på at de skapte stemningen og gjorde lykke.

Høvik Verk skoles guttemusikkorps på 17. mai i frigjøringsåret 1945. Høvik kirke til venstre. Guttene går på den tidligere Drammensvei på vei tilbake til skolen. Thorvald Isdahl legger til: Huset i bakgrunnen var Bergangården med kjøttbbutikk i 1ste etasje. Familien Krogh bodde ovenpå (Odd og Wenche var i korpset, Odd var suveren på trompeten). Fotografen står med ryggen mot kirken. Kilde: Bærum Bibliotek Bærumssamlingen
Høvik Verk Skoles Guttemusikkorps i 1946.  Her er de på vei ut fra skolen, bak Samvirkelaget. Kilde: Bærum Bibliotek Bærumssamlingen

Opplevelser med korpset

Å sykle bak når de marsjerte ned til Siggen,var herlig og jeg lurte alltid på hvilken instrument jeg skulle velge når jeg en gang skulle begynne. Men det ble aldri noe av det

Tron Nilsen

Ja, for en herlig vårfølelse det var å sykle bak «Musikken» når de var ute og øvde til 17. mai på veiene rundt Verket og Høvik

Christian SMITT

«Mener å huske at jeg, og flere fra klassen, begynte i korpset samme år som jenter fikk adgang (1955). Jeg spilte Ess-kornett. Da jeg begynte fikk vi hvit matrosuniform, men etterhvert byttet vi til de mørkeblå.

Thorvald Isdahl 

Svein Ola Johnsen var med i Høvik Verk Guttekorps fra 1949 til høsten 1956 og spilte althorn og b-kornett. Den første uniformen jeg fikk i 1949 var hvit. Den var ikke spesielt populær hos » Muttern» når jeg kom hjem med diverse støvlag opp til knærne.

Deretter hadde han et kort opphold i ungdomskorpset hvor han spilte skarptromme. Det var en fin tid, forteller Svein. Både jeg og broren min Terje var med. Vi var med på mye moro og hadde noen fine turer i inn- og utland. Vi var blant annet på tur til København med M/S Kronprins Olav og bodde på et herberge i Nørre Voldsgade. En annen ting jeg husker godt, var da vi var på landsstevnet på Gjøvik. Vi bodde på en skole i Raufoss og det var nærmere 5 000 musikanter. Jeg husker det var lange matkøer og det var en prøvelse for en 12 år gammel gutt. «Gammel Jegermarsj» som fellesnummer med tidsforskyving var moro, men ikke direkte vakkert!Jeg husker også de søte jentene fra Haslum Skoles Jentekorps. Jentekorpset ble startet i 1952 og var kanskje på sitt aller første stevne den gangen.

Senere ble onkelen vår, Ivar Stendal dirigent for korpset forteller Svein Ola videre.

Per Erik Hovelsen spilte trompet i Høvik Verk guttekorps.I bakgrunnen sees brakka Vårsol. Kilde: Bærum Bibliotek Bærumssamlingen
Høvik verk skoles guttekorps 1953
Høvik verk skoles guttekorps i 1953 2 år før jentene slapp til. Vi ser de har nye uniformer. Bak fra venstre: Tore Lie, Elig Ly, Roald ?, neste rekke: Robert Pettersen, Jan M. Martinsen, Per Erik Hovelsen, neste rekke: Jan E. Mathern, Tore ?, Svein O. Johnsen, Egil Nilsson, Einar Lie, ukjent, Arne Dalen, neste rekke: Jan E. Sandbakken, ukjent, ukjent, Odd Hellem, Terje Johnsen, Per G. Gundersen, Tom Bjørseth, ukjent, Kjell Dyrbek, Rolf Pettersen, Josef Pettersen. Kilde: Bærum Bibliotek Bærumssamlingen
Guttemusikklandsstevne på Gjøvik 1953. Bilde fra digitaltMuseum.no. Her deltok Høvik Verk Guttemusikkorps . Svein Ola Johnsen forteller at han husker de lange matkøene, at det var 5000 musikanter som spilte «Gammel Jegermarsj» med tidsforskyvning og at han møtte noen skikkelig søte jenter fra Haslum skoles jentekorps.

Les mer om korpset i 1960 og 1970-årene