Sommeren 1918 ble det aller første landsstevne for guttemusikkorps arrangert i Birkelunden i Bærum. Det var også da Norges Musikkorps Forbund ble stiftet. Dette stevnet var til stor inspirasjon, og tanken om et eget guttemusikkorps dukket opp på Høvik glassverk. Guttene der hadde jo bestandig fulgt verkets musikkliv med glede og interesse. Tanken om et eget korps slo an, og da det viste seg at over femti gutter var interessert, tok Ragnvald Nilson og Frithjof Pettersen initiativet til stiftelsen av Høvik Glasverks Guttemusikkorps. Dette skjedde 18. august 1918. Økonomien var dessverre svært dårlig. Problemet med å skaffe 5 000 kroner til instrumenter var næremest uløselig, for de måtte nødvendigvis kjøpes inn samlet. Glassverkets ledelse var villige til å hjelpe med det nødvendige lånet mot at det ble tatt et fast, jevnlig trekk i lønnen til guttenes fedre og mødre. De arbeidet jo på verket.
Asker og Bærums budstikke 27. august 1918
«I forrige uke blev der startet et guttemusikkorps paa Høvik Glasverk med ca. 40 medlemmer. Gutterne fik for et par dage siden utleveret nye instrumenter og alle de frygtelige toner og lyder de hittil har præsteret har været til en sand plage for stedets befolkning. ”Uf det var fælt” sa en av dem som hadde git sin medvirkning til anskaffelsen av disse instrumenter. ”Vi faar ikke levende fred fra tidlig på morgen til sent paa kveld, de frembringer den mest hjerteskjærende lyd”. Men vedkommende trøstet sig med at hr. disp. Haug hadde sagt at det vilde gaa over om 3–4 dage».
Etter bare tre måneders forløp, dristet guttemusikk-korpset seg til å holde en konsert i turnlokalet. Verksledelsen var selvsagt invitert og møtte frem med direktør Arild Berg i spissen. Han ble så begeistret for den iver og musikkglede guttene viste, at han etter konserten ettergav hele resten av lånet!
Gleden var naturligvis stor. Hele vinteren ble det øvet iherdig, og da det i Oslo om sommeren 1919 kom på tale med en tur til Stockholm, ble Høvik Glasverks Guttemusikkorps invitert med. Ved denne andledningen skjenket glassverket korpset en fane og uniformer tegnet av glassmagasinets tegner, Johan Bothner. Oppholdet i Stockholm ble meget vellykket. Korpset spilte en rekke steder, blant annet ved Stockholm slott hvor kongen, Gustav V ble underholdt. På hjemveien reiste korpset om Gøteborg. Der spilte det ombord på det norske panserskipet «Tordenskjold» som var på besøk i byen.
Samme år ble også skolen overtatt av kommunen, og korpset endret navn til Høvik Verk skoles guttekorps.

Uniformene er tegnet av glassmagasins tegner Johan Bothner. Kilde: Bærum Bibliotek Bærumssamlingen


Les mer om en skremmende tur til Gåsøen for Guttekorpset i 1920

